Imatge de la protagonista de La Ventafocs ja no creu en prínceps blaus, en un pòster que la il·lustradora Myriam Cameros ha cedit des de la xarxa per a recordar el 25N. |

...
............................................................................
diumenge, 27 de novembre del 2011
PER QUÈ SI ET VOL BÉ T’HA DE FER PLORAR...?
Hem llegit articles; hem conegut informes; hem sentit xifres, i dades, fredes, esgarrifants i rutinàries; hem assistit a actes, més o menys protocol·laris, més o menys impactants; ens hem sumat a manifestos, i fins i tot hem col·laborat activament a donar suport i fer visible el Dia internacional per l’eradicació de la violència contra les dones. I tanmateix −i ens dol molt reconèixer-ho−, ens continua dominant una gran dosi d’escepticisme i de perplexitat davant d’aquesta causa.
I és que, al costat dels motius per a l’optimisme, sobretot aquells que deriven de la conscienciació i la visibilitat del problema, continuem detectant motius d’alarma. Perquè, contra la no-paritat, profundament instal·lada −encara!− en la realitat de cada dia, entre drets i deures atribuïts a homes i dones, només hi ha un camí inqüestionable i productiu: educació, educació i educació. I tanmateix, segons les conclusions d’un informe elaborat per la Federación de Mujeres Progresistas, a partir de quasi 1.400 qüestionaris realitzats en instituts de secundària, el 80% dels joves entrevistats considera que la xica ha de complaure el seu xicot; més del 40% pensa que el xic té l’obligació de protegir-la, a ella, i al voltant d’un 60% està d’acord que els zels són normals en una relació. Amb això no volem dir que els homes amb instint protector siguen maltractadors en potència, ni tampoc que les dones abocades a la complaença i gaudi de les seues parelles estiguen predestinades a esdevenir màrtirs de la causa. Però sí que ens atrevim a asseverar que aquestes consideracions alimenten unes relacions poc o gens fonamentades en la igualtat, en la llibertat o en l’autodeterminació personals.
Fa uns mesos vam parlar en aquest bloc (Ja n'hi ha prou, de prínceps blaus) de la història d’una Ventafocs moderna que havia superat la seua decadència afectiva i personal després d’haver arribat a una conclusió tan evident com dificultosa: “Després d’haver viscut anys amb un, es va adonar que els prínceps no et salven... tampoc els camioners, ni els discjòqueis, ni les pastisseres... Va deixar de sentir-se culpable, es va perdonar i fou conscient que l’única capaç de salvar-te... ets TU MATEIXA!” Ningú amb dos dits de consciència hauria de dubtar que aquest és el camí.
Conclusions com les de la Ventafocs són les que pretenen expandir diverses associacions que centren les seues activitats a denunciar i combatre el maltractament, com ara la Xarxa de Dones de la Marina Alta (xarxadones@gmail.com). O com Matria (associaciomatria@gmail.com), una associació amb l’objectiu primer de facilitar suport, orientació, informació o assessorament a dones que pateixen o han patit violència, assetjament o discriminació, però que tampoc oblida la importància de la formació, de la informació i de l’educació en la igualtat i per a la igualtat.
De l’Associació Matria va partir la idea de mostrar, el dia 25 de novembre, en un envelat instal·lat al centre de Dénia, un cartell de grans dimensions amb el rètol “La cadira buida”, amb una punyent fotografia central de Manuel López flanquejada, a dreta i esquerre, pel poema “Natges de niló” (del qual es responsabilitza l’autora d’aquestes línies), i per la seua versió en castellà (“Nalgas de nailon”), signada pel poeta i amic infal·lible Marc Granell. Foto i poema il·lustren una (altra) de les maneres de violència exercides contra les dones: l’explotació sexual, agreujada, més encara, per les condicions de misèria intolerable en què aquestes dones s’exposen a la clientela potencial, en cunetes i en rotondes de carretera.
Poden veure el muntatge de foto i poema complet a la pàgina de Periodistas en Español (derechos humanos dia internacional contra la violencia de genero...), inserit en un article esplèndid on, entre altres coses, l’autor de la imatge n’explica el sentit simbòlic, i la manera d’extraure el màxim profit tècnic, a aquella “cadira buida” captada a l’N-332, en algun punt entre Oliva i el Verger:
“Para mejor sugerir con la foto la idea de precariedad del trabajo de las esclavas del sexo, M. L. opta por buscar un lugar que pudiera sugerir al mismo tiempo el tráfago de la vida que pasa y la soledad de la silla vacía en un entorno inquietante de residuos desparramados por el suelo [...]. Fueron necesarias dos sesiones al anochecer para intentar crear tensión visual a la imagen por la vía de usar una combinación con cierta complejidad de seis fuentes de iluminación: flas a la señal de stop, luces largas rasantes del coche de apoyo del fotógrafo estacionado en el camino al suelo, luces de los coches circulando sobre el asfalto, la estela de los pilotos traseros de un coche que pasa de largo dibujando los colores de la bandera de España, los puntos de luz de edificios en la lejanía y la propia luz del cielo desvaneciéndose en la hora mágica de la penumbra.”
Clavades dia i nit
[a les rotondes,
xiprers, fanals. En carn
viva ninots de falla.
Canícules, hiverns,
els fars dels automòbils:
[centelleig
en natges de niló.
Roda i roda la mola...
Rossins novells de cos
i vells de càstig.
MjE
Gràcies a l’amic Eduard Vilamitjana, que en va fer la lectura a la Sala de Plens, les “Natges de niló” van sonar davant dels representants de tots els grups polítics de l’Ajuntament de Dénia. Assegura Eduard que “la idea va quedar molt clara a tothom”, la qual cosa ens satisfà. I més completa seria la satisfacció si, a banda d’idees clares, de dates commemoratives com aquesta partira el compromís clar de posar en marxa accions concretes i contundents per tal d’educar en el respecte i en la igualtat entre gèneres. Però ens temem que no van per ací, ara mateix, les polítiques educatives.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
EL POTET DE PIXUM
BURRERA COMPRIMIDA a BURRERA COMPRIMIDA S.A. - 2/10/20

*Per Salvador Bolufer* Durant les huit temporades que va estar en antena el programa *Bon profit*, de Ràdio Pego, solia començar la meua intervenció recitant uns versos de tall satíric, normalment amb la música del preludi de Bohemios que activava des del control la nostra Carmen Oltra (*Carmenzilla del Pedàs*), amb el també nostre Pep el Tito (*Titus magnanimun*), sempre preparat per a completar la festa amb alguna onomatopeia marca de la casa. "El potet de pixum" és un del centenar de poemes que nasqueren per aquell motiu a principis dels anys 90. La temàtica dels textos era mo...
LA FAULA DE LES PILOTES
*Per Salvador Bolufer* *"La faula de les pilotes"* és un poema que vaig escriure en els temps en què els duros botaven, quan el formigó era sinònim de *riquea* i prosperitat i la moda dels camps de golf havia d’atraure a les nostres geografies tots els rics del planeta. L'any 2017, quan el vaig incloure al llibre de poemes satírics *Versos (per)versos* (Edicions 96) ja podia considerar-se una crònica de fets, però l’any 2007, quan va guanyar la primera edició del Premi Malva, era només una amanida de versets de caire premonitori. *L'any 2007 es preveia que l'esclafit de la bomb... més »

*Per Salvador Bolufer* *"La faula de les pilotes"* és un poema que vaig escriure en els temps en què els duros botaven, quan el formigó era sinònim de *riquea* i prosperitat i la moda dels camps de golf havia d’atraure a les nostres geografies tots els rics del planeta. L'any 2017, quan el vaig incloure al llibre de poemes satírics *Versos (per)versos* (Edicions 96) ja podia considerar-se una crònica de fets, però l’any 2007, quan va guanyar la primera edició del Premi Malva, era només una amanida de versets de caire premonitori. *L'any 2007 es preveia que l'esclafit de la bomb... més »
LA PLATJA DE L'ESPERANÇA (la playa de Madrid)
*Per Salvador Bolufer* LA PLATJA DE L'ESPERANÇA és el títol del poema guanyador del Premi Malva 2015 de poesia satírica. Forma part d'un conjunt de cosconelles poètiques que vaig escriure amb tota la mordacitat sarcàstica que el moment reclamava. Es tracta d'una paròdia poètica basada en fets reals, però que ens recorda el *Bienvenido, Mister Marshall*, del gran Berlanga. Don Arturo Torró –el trobador en la ficció– i donya Esperanza Aguirre –la musa– són els principals protagonistes d'una història que es va desenvolupar a Gandia durant una visita oficial de la susdita mandatària... més »

*Per Salvador Bolufer* LA PLATJA DE L'ESPERANÇA és el títol del poema guanyador del Premi Malva 2015 de poesia satírica. Forma part d'un conjunt de cosconelles poètiques que vaig escriure amb tota la mordacitat sarcàstica que el moment reclamava. Es tracta d'una paròdia poètica basada en fets reals, però que ens recorda el *Bienvenido, Mister Marshall*, del gran Berlanga. Don Arturo Torró –el trobador en la ficció– i donya Esperanza Aguirre –la musa– són els principals protagonistes d'una història que es va desenvolupar a Gandia durant una visita oficial de la susdita mandatària... més »
.
BURRÍCULUM COMPANYIA:
>Burrera Comprimida SA (cliquen)
INTÈRPRETS EN ACTIU:
>Salvador Bolufer, trobador (cliquen)
>Enric Murillo, músic (cliquen)
>Cristina Martí, músic (cliquen)
>Cèsar Monzonís, actor (no disponibl)
ASSESSORIA LINGÜÍSTICA:
>Maria Josep Escrivà (cliquen)
ASSESSORIA ESPIRITUAL:
>Pasqual Molina, ponències (cliquen)
>Vicenta Llorca, actes poètiques (no disponibl)
>Maria Tomàs, peripècies escrites (no disponibl)
PERSONATGES DE FICCIÓ:
>D. Furgoneto Pastizal (no disponibl)
>Profeta Makok (no disponible)
MÉS BURRÍCULUMS:
>Ressennyes d’altres grups i personalitats burreracomprimidores que formen part del present i del passat de la causa BUCOMSA (no disponibl)
BURRERA FALLERA
Sobre el vol rebolicat dels gafarrons,
volaran altres espècies clandestines.
Per les tèrboles penombres, els falcons;
i per TERRA, MAR I ANO, les gavines.
.

(cliiic) |
.
BUCOMSA Grup escènic nascut com a conseqüència d’un espectacle basat en el poemari homònim de Salvador Bolufer publicat l’any 1999. Es calcula que més de 10.000 persones van presenciar en directe aquell espectacle, que va ser reconegut amb el premi Notable de l’any 2001 concedit per la cadena SER. Després d’un temps fent televisió, el grup va tornar als escenaris amb nous vessants artístics enriquits amb les incorporacions de la guitarrista Cristina Martí i del pianista i compositor Enric Murillo.EL CANTAR DE LA BURRERA és l’espectacle que actualment representa la companyia. Un treball en clau d’humor basat en el disc del mateix títol editat l'any 2009 per MFactory Music.
.................................................

.................................................

...
.......................................................................
-
►
2017
(7)
-
►
de novembre
(1)
- ► de nov. 20 (1)
-
►
de setembre
(1)
- ► de set. 15 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 25 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 31 (1)
-
►
de març
(2)
- ► de març 31 (1)
- ► de març 03 (1)
-
►
de gener
(1)
- ► de gen. 17 (1)
-
►
de novembre
(1)
-
►
2016
(6)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 16 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 15 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 13 (1)
-
►
de juliol
(1)
-
►
2015
(11)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 29 (1)
-
►
de novembre
(1)
- ► de nov. 12 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 31 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 29 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 20 (1)
-
►
de març
(2)
- ► de març 18 (1)
- ► de març 11 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 10 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2014
(12)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 19 (1)
-
►
de novembre
(2)
- ► de nov. 28 (1)
- ► de nov. 04 (1)
-
►
de juliol
(2)
- ► de jul. 16 (1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 10 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 11 (1)
-
►
de gener
(1)
- ► de gen. 15 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2013
(23)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 31 (1)
-
►
de novembre
(3)
- ► de nov. 22 (1)
- ► de nov. 20 (1)
- ► de nov. 07 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 12 (1)
-
►
de juny
(2)
- ► de juny 13 (1)
- ► de juny 06 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 19 (1)
-
►
de març
(3)
- ► de març 30 (1)
- ► de març 17 (1)
- ► de març 05 (1)
-
►
de febrer
(2)
- ► de febr. 22 (1)
- ► de febr. 03 (1)
-
►
de gener
(3)
- ► de gen. 26 (1)
- ► de gen. 13 (1)
- ► de gen. 07 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2012
(46)
-
►
de desembre
(4)
- ► de des. 24 (1)
- ► de des. 19 (1)
- ► de des. 10 (1)
- ► de des. 06 (1)
-
►
de novembre
(3)
- ► de nov. 22 (1)
- ► de nov. 11 (1)
- ► de nov. 02 (1)
-
►
de setembre
(3)
- ► de set. 21 (1)
- ► de set. 17 (1)
- ► de set. 01 (1)
-
►
de juliol
(4)
- ► de jul. 31 (1)
- ► de jul. 21 (1)
- ► de jul. 15 (1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de juny
(4)
- ► de juny 26 (1)
- ► de juny 18 (1)
- ► de juny 11 (1)
- ► de juny 04 (1)
-
►
de maig
(5)
- ► de maig 28 (1)
- ► de maig 22 (1)
- ► de maig 13 (1)
- ► de maig 06 (1)
- ► de maig 02 (1)
-
►
de març
(4)
- ► de març 31 (1)
- ► de març 27 (1)
- ► de març 16 (1)
- ► de març 10 (1)
-
►
de febrer
(6)
- ► de febr. 29 (1)
- ► de febr. 26 (1)
- ► de febr. 22 (1)
- ► de febr. 10 (1)
- ► de febr. 08 (1)
- ► de febr. 04 (1)
-
►
de gener
(3)
- ► de gen. 30 (1)
- ► de gen. 17 (1)
- ► de gen. 12 (1)
-
►
de desembre
(4)
-
▼
2011
(69)
-
►
de desembre
(5)
- ► de des. 31 (1)
- ► de des. 22 (1)
- ► de des. 16 (1)
- ► de des. 11 (1)
- ► de des. 04 (1)
-
▼
de novembre
(6)
- ► de nov. 25 (1)
- ► de nov. 20 (1)
- ► de nov. 13 (1)
- ► de nov. 10 (1)
- ► de nov. 05 (1)
-
►
de setembre
(6)
- ► de set. 30 (1)
- ► de set. 23 (1)
- ► de set. 20 (1)
- ► de set. 15 (1)
- ► de set. 10 (1)
- ► de set. 07 (1)
-
►
de juliol
(5)
- ► de jul. 26 (1)
- ► de jul. 22 (1)
- ► de jul. 20 (1)
- ► de jul. 13 (1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de juny
(6)
- ► de juny 27 (1)
- ► de juny 23 (1)
- ► de juny 16 (1)
- ► de juny 14 (1)
- ► de juny 09 (1)
- ► de juny 03 (1)
-
►
de maig
(7)
- ► de maig 28 (1)
- ► de maig 25 (1)
- ► de maig 22 (1)
- ► de maig 18 (1)
- ► de maig 14 (1)
- ► de maig 11 (1)
- ► de maig 08 (1)
-
►
de març
(8)
- ► de març 26 (1)
- ► de març 21 (1)
- ► de març 15 (1)
- ► de març 12 (1)
- ► de març 10 (1)
- ► de març 08 (1)
- ► de març 06 (1)
- ► de març 03 (1)
-
►
de febrer
(5)
- ► de febr. 24 (1)
- ► de febr. 19 (1)
- ► de febr. 13 (1)
- ► de febr. 04 (1)
- ► de febr. 03 (1)
-
►
de gener
(3)
- ► de gen. 24 (1)
- ► de gen. 19 (1)
- ► de gen. 05 (1)
-
►
de desembre
(5)
-
►
2010
(17)
-
►
de desembre
(8)
- ► de des. 26 (1)
- ► de des. 24 (1)
- ► de des. 19 (1)
- ► de des. 16 (1)
- ► de des. 12 (1)
- ► de des. 09 (1)
- ► de des. 04 (1)
- ► de des. 01 (1)
-
►
de novembre
(9)
- ► de nov. 27 (1)
- ► de nov. 24 (1)
- ► de nov. 21 (1)
- ► de nov. 19 (1)
- ► de nov. 18 (1)
- ► de nov. 15 (1)
- ► de nov. 14 (1)
- ► de nov. 11 (1)
- ► de nov. 09 (1)
-
►
de desembre
(8)
Sí, estic d'acord amb tu. La paraule clau és EDUCACIÓ, i per educació entenem això: EDUCACIÓ amb TOT el seu significat. No estic fent un joc amb les paraules estic procurant i no sé com fer-ho entendre. I s'ha d'acceptar com acceptem i entenem les coses més naturals, el dia i la nit. Els somriures i les llàgrimes.
ResponEliminaNo hi jerarquies, ni "rols" per endevant. Hi ha respecte, RESPECTE. Entre tots i amb tots hem d'assolir-ho.
Manuel López, autor de la foto de la cadira buida, ens ha enviat el següent comentari amb el prec que el publiquem en aquest apartat. Com no, senyor López!... amb molt de gust:
ResponEliminaQuan la poesia és sang a les venes
El 25-N a Dénia amb “Nages de niló” i la foto de la cadira buida va ser notícia de portada en 'Periodistas en Español':
http://www.periodistas-es.org/derechos-humanos/dia-internacional-contra-la-violencia-de-genero-25-n-tambien-en-denia
Per a mi ha sigut un privilegi i un gran honor veure la foto de la cadira buida flanquejada pel poema de Maria Josep Escrivà en valencià i en la versió a l'espanyol de Marc Granell.
La poesia de Maria Josep és pura imatge i sentiment: solidaritat amb la persona-objecte explotada, i ràbia i estremiment per la situació.
Paraules en tinta impresa que en el cas del poema d'Escrivà sobre el drama de les treballadores del sexe en carretera es convertix en sang que encén les venes dels que tenen la valentia de no mirar cap a un altre costat.
Una abraçada,
Manuel López
Tant de bo desapareguen les cadires de les voreres per pur desús.
ResponEliminaJo també sóc fan de la Ventafocs que ja no creu en prínceps blaus...
Eiii, com ens agrada veure't per ací! Pareix que no, però el club de fans d'aquestes Ventafocs que han vist la llum està cada vegada més poblat. I això no vol dir que ens hàgem tornat tristes i grises i solitàries, sinó tot el contrari. Només quan una és ama i senyora d'ella mateixa, ha après a ser feliç, i a fer feliç, en llibertat.
ResponEliminaA no parar, pianista!