Look, Pepe: a donkey flying!
("Mira, Pepe: un burro volant!")
Dibuix: xarxa
|
En temps actuals, viatjar ja no és cosa reservada només als privilegiats. Cada vegada són més les persones que aprofiten qualsevol pontet o part de les seues vacances per a escampar el poll i, entre altres distraccions, practicar allò que es coneix com a "turisme cultural"; una modalitat turística que es basa en la visita als llocs emblemàtics de reconegut interés, principalment pel seu contingut històric o artístic.
I resulta molt curiós observar la predilecció del gran públic per aquells llocs popularitzats a base de llegendes o mites que generen morbo, on es pot presumir d’haver xafat els escenaris d’uns fets presumptament històrics. Així doncs, és normal que la gent visite castells i palaus fabulosos, i preferisca recrear-se observant els excusats on descansaven les anques reials, els llits on dormien les infantes, o els panteons on es troben soterrades despulles il·lustres, abans que no visitar les pinacoteques o els valuosos museus que solen albergar eixes fortaleses. Això ha propiciat que en determinades zones s’hagen canalitzat les ofertes turístiques a base d’envoltar els seus monuments i els seus paratges de llegendes fantàstiques més o menys exagerades, i també que s'hagen aprofitat catàstrofes i desgràcies per a crear al voltant d'elles un reclam publicitari que atraga el turisme més sensacionalista (he vist llocs on frivolitzen les vergonyes del seu passat, i exhibeixen al públic masmorres i eines que usaven els règims sanguinaris per a torturar o executar insurrectes i malcreguts).
Dibuix extret de la xarxa |
Lògicament, açò comportaria la creació d'una gran infraestructura turística que podria redimir en part l'empastre econòmic que han causat els responsables d'aquest caos. Però caldria organitzar meticulosament les coses des del principi i tirar mà de la imaginació, per tal de traure el màxim partit a l'invent. Heus a continuació algunes idees:
Primerament caldria dissenyar una imatge corporativa i un eslògan poètic i atractiu, com el que dóna títol a l'article. La figura d'un burro volant podria presidir un cartell retolat sobre un fons blau (blau d'ofrena), que podria representar com serà la bandera valenciana quan ja no quede estaca en paret. Una cosa així, més o menys:
Vinyeta pertanyent a l'auca fallera de 2012, amb textos de Salvador Bolufer, dibuixos de David Mengual i arranjaments de Josep Olaso. |
Orinalet Papal (bacinilla) |
Ací s'exhibirien relíquies, documents i curiositats concernents als casos Gürtel, Emarsa, Brugal, Nóos, Ivex, Terra Mítica, Cooperació, CAM, Banc de València, Bancaixa, Fabra... (deixaríem uns quants espais de reserva per a poder incloure els nous casos que s'hi han d'incorporar encara, segur, sense gastar diners en reformes). Pertot arreu hi hauria màquines virtuals on els visitants podrien escoltar gravacions amb la veu de diversos implicats en les distintes causes (per a traure més rendiment econòmic, establiríem una tarifa on l'usuari pagaria segons el nombre de frases que escoltara; per exemple, amb 1 € se sentiria a Camps dir al Bigotes "amiguito del alma" i "te quiero un huevo"; amb 2 € s'escoltaria també quan diu "hijo de puta"... i amb 5 eurets eixiria la conversa sencera). Es pot establir també una tarifa plana per si algú vol passar-se 40 dies i 40 nits escoltant converses entre presumptes i no presumptes (podem incloure el cas "Naseiro"; hi ha gravacions on se sent allò de "estoy en política para forrarme", i on parlen també de repartir-se "comisioncitas" amb unes maneres tan subtils que farien les delícies dels visitants més asèptics). Amb un sobrecost del 50% el visitant podrà escoltar les traduccions en 84 llengües (s'hi inclourà el valencià dels ibers i el derivat del desmembrament de l'Imperi Romà, i hi haurà un expert en massacres lingüístiques per a traduir l'apitxat de Rafelet (Blasco)).
No cal dir sempre la veritat, Mariano! Alguna mentideta de tant en tant també fa falta, home! |
Mariano "al habla" |
Continuarà...