![]() |
Aquest any se n'acompleixen 50 des que Joan Fuster, en forma de ninot de falla, fou cremat en una falla de València. L'intel·lectual i escriptor de Sueca, segurament el més influent de la literatura catalana contemporània, al seu estudi, en una foto de la xarxa.
Per qüestió d'espai i configuració, hem publicat l'article abans referit al nostre Rebost de Bucomsa. Heus a continuació l'enllaç:
JOAN FUSTER, NINOT DE FALLA (cliiic)
BURRERA COMPRIMIDA - El Rebost de Bucomsa - 16/03/2013
Quan enguany, passada la mitjanit del 19 de març, la fallera major de València ordenarà cremar la falla municipal, es compliran cinquanta anys d’una de les majors injustícies intel·lectuals comeses per les falles del cap i casal. Llegim-ho en el relat de l’afectat: «A vostès ja els ho puc dir: m’han cremat en efígie. Literalment, he estat objecte, o víctima, d’un autèntic auto de fe... més »
|

...
............................................................................
diumenge, 17 de març del 2013
BURRERA I FALLES. Burrifalles
El
dia 17 de març de 2011 presentàrem en societat la FALLA BUCOMSA-BURRERA
I ADJACENTS (article: LA BURRERA EN FLAMES (cliiic)). Aquell any vam plantar a la xarxa un monument virtual que
portava per lema RIDÍCULUM VITAE (cliiic), construït per l'imaginari Macareno Les
Penyes i amb il·lustracions poètiques del no menys imaginari poeta Rafa
Burilla. Constituírem una comissió amb presidents d'honor, presidents
sense honor i un batalló de vicepresidents i delegats; però com que tot
es va fer amb presses i corruixes, se'ns va oblidar fundar prèviament la falla (de
fet, a hores d'ara encara no hem tingut temps de fundar-la; en poder, la fundarem ben fundada). Malgrat el caràcter infundat de la nostra
institució festera, sí que comptem amb un escut oficial que fou
dissenyat per l'equip de dissenyadors de Bucomsa. Miren quina meravella:
Els nostres lectors més espavilats
hauran deduït que la FALLA BUCOMSA-BURRERA I ADJACENTS fou creada per a
demostrar als bufanúvols, als ofrenaglòries i a la resta de granulomos
reaccionaris, que nosaltres no som antifalles; en tot cas som
anticoentors institucionals, antiamargats pudents i antillepons donats a
dedicar brindis al Sol. Els amics fallers que treballen per a dotar la
festa d'enginy, crítica, divertiment, amistat, art i cultura, en qualsevol de les
seues vessants, saben que compten amb el nostre suport i, si es
presenta, amb les nostres col·laboracions desinteressades.
Algun dels components, simpatitzants o practicants de Burrera Comprimida hem tingut ocasió d'assistir de ben a prop al respectabilíssim canvi qualitatiu que han experimentat els llibres de falla de moltes poblacions valencianes en l'última dècada. Per qüestions de proximitat geogràfica i afectiva, o de col·laboració directa en alguns d'ells, el panorama llibresc que millor coneixem és el de les falles de Gandia, la dignificació del qual hem resseguit amb gratíssima estupefacció. Però hi ha precedents clàssics, com ara Arrancapins, a València; la Falla Malva d'Alzira; la República Argentina de Xàtiva, o d'altres que s'han anat sumant a tan lloable gesta, com per exemple el Mocador de Sagunt, i molts altres que alguna persona amb coneixements més amplis de les literatures falleres podria repassar, segur, d'una manera molt més exhaustiva i fonamentada.
Les dites "literatures falleres" abasten les explicacions de falla, de les grans i de les infantils; els poemes dedicats a les falleres, cada vegada menys encotillats i més universals, i també les col·laboracions literàries, normalment en forma d'articles de reflexió o comentaris relacionats amb motius culturals, etnogràfics, folklòrics... propis de les falles. A Gandia, el premi que atorga el CEIC Alfons el Vell dedicat a destacar la Millor Qualitat Literària dels llibrets de falla, ha correspost aquest any 2013 a la Falla Sagrada Família-Corea, i al seu formidable Speculum. Per a tota la gent valenta, esforçada i creativa que hi ha treballat a consciència, la nostra més sincera enhorabona. Els llibres de falla, la seua evolució, els entrebancs que es troben, les seues qualitats, i també les opinions contraposades dintre del mateix àmbit faller mereixen una reflexió a banda que esperem poder mamprendre un dia. En aquest moment, i havent obtingut l'autorització del seu autor, el professor Daniel P. Grau, ens permetem de reproduir ací un article que ens ha agradat molt, publicat al llibre esmentat de la Falla Av. de Burjassot, dedicat a Joan Fuster i no exempt de brill literari, ni de crítica, de les que no deuen sonar igual de bé en totes les orelles. Ha sigut destacat com a finalista al Premi Enric Soler i Godes al Millor Article d’un Llibret de Falla de la Comarca de l’Horta, que convoca l'Associació d'Estudis Fallers. Un altre motiu d'enhorabona.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
EL POTET DE PIXUM
BURRERA COMPRIMIDA a BURRERA COMPRIMIDA S.A. - 2/10/20

*Per Salvador Bolufer* Durant les huit temporades que va estar en antena el programa *Bon profit*, de Ràdio Pego, solia començar la meua intervenció recitant uns versos de tall satíric, normalment amb la música del preludi de Bohemios que activava des del control la nostra Carmen Oltra (*Carmenzilla del Pedàs*), amb el també nostre Pep el Tito (*Titus magnanimun*), sempre preparat per a completar la festa amb alguna onomatopeia marca de la casa. "El potet de pixum" és un del centenar de poemes que nasqueren per aquell motiu a principis dels anys 90. La temàtica dels textos era mo...
LA FAULA DE LES PILOTES
*Per Salvador Bolufer* *"La faula de les pilotes"* és un poema que vaig escriure en els temps en què els duros botaven, quan el formigó era sinònim de *riquea* i prosperitat i la moda dels camps de golf havia d’atraure a les nostres geografies tots els rics del planeta. L'any 2017, quan el vaig incloure al llibre de poemes satírics *Versos (per)versos* (Edicions 96) ja podia considerar-se una crònica de fets, però l’any 2007, quan va guanyar la primera edició del Premi Malva, era només una amanida de versets de caire premonitori. *L'any 2007 es preveia que l'esclafit de la bomb... més »

*Per Salvador Bolufer* *"La faula de les pilotes"* és un poema que vaig escriure en els temps en què els duros botaven, quan el formigó era sinònim de *riquea* i prosperitat i la moda dels camps de golf havia d’atraure a les nostres geografies tots els rics del planeta. L'any 2017, quan el vaig incloure al llibre de poemes satírics *Versos (per)versos* (Edicions 96) ja podia considerar-se una crònica de fets, però l’any 2007, quan va guanyar la primera edició del Premi Malva, era només una amanida de versets de caire premonitori. *L'any 2007 es preveia que l'esclafit de la bomb... més »
LA PLATJA DE L'ESPERANÇA (la playa de Madrid)
*Per Salvador Bolufer* LA PLATJA DE L'ESPERANÇA és el títol del poema guanyador del Premi Malva 2015 de poesia satírica. Forma part d'un conjunt de cosconelles poètiques que vaig escriure amb tota la mordacitat sarcàstica que el moment reclamava. Es tracta d'una paròdia poètica basada en fets reals, però que ens recorda el *Bienvenido, Mister Marshall*, del gran Berlanga. Don Arturo Torró –el trobador en la ficció– i donya Esperanza Aguirre –la musa– són els principals protagonistes d'una història que es va desenvolupar a Gandia durant una visita oficial de la susdita mandatària... més »

*Per Salvador Bolufer* LA PLATJA DE L'ESPERANÇA és el títol del poema guanyador del Premi Malva 2015 de poesia satírica. Forma part d'un conjunt de cosconelles poètiques que vaig escriure amb tota la mordacitat sarcàstica que el moment reclamava. Es tracta d'una paròdia poètica basada en fets reals, però que ens recorda el *Bienvenido, Mister Marshall*, del gran Berlanga. Don Arturo Torró –el trobador en la ficció– i donya Esperanza Aguirre –la musa– són els principals protagonistes d'una història que es va desenvolupar a Gandia durant una visita oficial de la susdita mandatària... més »
.
BURRÍCULUM COMPANYIA:
>Burrera Comprimida SA (cliquen)
INTÈRPRETS EN ACTIU:
>Salvador Bolufer, trobador (cliquen)
>Enric Murillo, músic (cliquen)
>Cristina Martí, músic (cliquen)
>Cèsar Monzonís, actor (no disponibl)
ASSESSORIA LINGÜÍSTICA:
>Maria Josep Escrivà (cliquen)
ASSESSORIA ESPIRITUAL:
>Pasqual Molina, ponències (cliquen)
>Vicenta Llorca, actes poètiques (no disponibl)
>Maria Tomàs, peripècies escrites (no disponibl)
PERSONATGES DE FICCIÓ:
>D. Furgoneto Pastizal (no disponibl)
>Profeta Makok (no disponible)
MÉS BURRÍCULUMS:
>Ressennyes d’altres grups i personalitats burreracomprimidores que formen part del present i del passat de la causa BUCOMSA (no disponibl)
BURRERA FALLERA
Sobre el vol rebolicat dels gafarrons,
volaran altres espècies clandestines.
Per les tèrboles penombres, els falcons;
i per TERRA, MAR I ANO, les gavines.
.

(cliiic) |
.
BUCOMSA Grup escènic nascut com a conseqüència d’un espectacle basat en el poemari homònim de Salvador Bolufer publicat l’any 1999. Es calcula que més de 10.000 persones van presenciar en directe aquell espectacle, que va ser reconegut amb el premi Notable de l’any 2001 concedit per la cadena SER. Després d’un temps fent televisió, el grup va tornar als escenaris amb nous vessants artístics enriquits amb les incorporacions de la guitarrista Cristina Martí i del pianista i compositor Enric Murillo.EL CANTAR DE LA BURRERA és l’espectacle que actualment representa la companyia. Un treball en clau d’humor basat en el disc del mateix títol editat l'any 2009 per MFactory Music.
.................................................

.................................................

...
.......................................................................
-
►
2017
(7)
-
►
de novembre
(1)
- ► de nov. 20 (1)
-
►
de setembre
(1)
- ► de set. 15 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 25 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 31 (1)
-
►
de març
(2)
- ► de març 31 (1)
- ► de març 03 (1)
-
►
de gener
(1)
- ► de gen. 17 (1)
-
►
de novembre
(1)
-
►
2016
(6)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 16 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 15 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 13 (1)
-
►
de juliol
(1)
-
►
2015
(11)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 29 (1)
-
►
de novembre
(1)
- ► de nov. 12 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 31 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 29 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 20 (1)
-
►
de març
(2)
- ► de març 18 (1)
- ► de març 11 (1)
-
►
de febrer
(1)
- ► de febr. 10 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2014
(12)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 19 (1)
-
►
de novembre
(2)
- ► de nov. 28 (1)
- ► de nov. 04 (1)
-
►
de juliol
(2)
- ► de jul. 16 (1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de juny
(1)
- ► de juny 10 (1)
-
►
de març
(1)
- ► de març 11 (1)
-
►
de gener
(1)
- ► de gen. 15 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
▼
2013
(23)
-
►
de desembre
(1)
- ► de des. 31 (1)
-
►
de novembre
(3)
- ► de nov. 22 (1)
- ► de nov. 20 (1)
- ► de nov. 07 (1)
-
►
de juliol
(1)
- ► de jul. 12 (1)
-
►
de juny
(2)
- ► de juny 13 (1)
- ► de juny 06 (1)
-
►
de maig
(1)
- ► de maig 19 (1)
-
▼
de març
(3)
- ► de març 30 (1)
- ► de març 05 (1)
-
►
de febrer
(2)
- ► de febr. 22 (1)
- ► de febr. 03 (1)
-
►
de gener
(3)
- ► de gen. 26 (1)
- ► de gen. 13 (1)
- ► de gen. 07 (1)
-
►
de desembre
(1)
-
►
2012
(46)
-
►
de desembre
(4)
- ► de des. 24 (1)
- ► de des. 19 (1)
- ► de des. 10 (1)
- ► de des. 06 (1)
-
►
de novembre
(3)
- ► de nov. 22 (1)
- ► de nov. 11 (1)
- ► de nov. 02 (1)
-
►
de setembre
(3)
- ► de set. 21 (1)
- ► de set. 17 (1)
- ► de set. 01 (1)
-
►
de juliol
(4)
- ► de jul. 31 (1)
- ► de jul. 21 (1)
- ► de jul. 15 (1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de juny
(4)
- ► de juny 26 (1)
- ► de juny 18 (1)
- ► de juny 11 (1)
- ► de juny 04 (1)
-
►
de maig
(5)
- ► de maig 28 (1)
- ► de maig 22 (1)
- ► de maig 13 (1)
- ► de maig 06 (1)
- ► de maig 02 (1)
-
►
de març
(4)
- ► de març 31 (1)
- ► de març 27 (1)
- ► de març 16 (1)
- ► de març 10 (1)
-
►
de febrer
(6)
- ► de febr. 29 (1)
- ► de febr. 26 (1)
- ► de febr. 22 (1)
- ► de febr. 10 (1)
- ► de febr. 08 (1)
- ► de febr. 04 (1)
-
►
de gener
(3)
- ► de gen. 30 (1)
- ► de gen. 17 (1)
- ► de gen. 12 (1)
-
►
de desembre
(4)
-
►
2011
(69)
-
►
de desembre
(5)
- ► de des. 31 (1)
- ► de des. 22 (1)
- ► de des. 16 (1)
- ► de des. 11 (1)
- ► de des. 04 (1)
-
►
de novembre
(6)
- ► de nov. 27 (1)
- ► de nov. 25 (1)
- ► de nov. 20 (1)
- ► de nov. 13 (1)
- ► de nov. 10 (1)
- ► de nov. 05 (1)
-
►
de setembre
(6)
- ► de set. 30 (1)
- ► de set. 23 (1)
- ► de set. 20 (1)
- ► de set. 15 (1)
- ► de set. 10 (1)
- ► de set. 07 (1)
-
►
de juliol
(5)
- ► de jul. 26 (1)
- ► de jul. 22 (1)
- ► de jul. 20 (1)
- ► de jul. 13 (1)
- ► de jul. 07 (1)
-
►
de juny
(6)
- ► de juny 27 (1)
- ► de juny 23 (1)
- ► de juny 16 (1)
- ► de juny 14 (1)
- ► de juny 09 (1)
- ► de juny 03 (1)
-
►
de maig
(7)
- ► de maig 28 (1)
- ► de maig 25 (1)
- ► de maig 22 (1)
- ► de maig 18 (1)
- ► de maig 14 (1)
- ► de maig 11 (1)
- ► de maig 08 (1)
-
►
de març
(8)
- ► de març 26 (1)
- ► de març 21 (1)
- ► de març 15 (1)
- ► de març 12 (1)
- ► de març 10 (1)
- ► de març 08 (1)
- ► de març 06 (1)
- ► de març 03 (1)
-
►
de febrer
(5)
- ► de febr. 24 (1)
- ► de febr. 19 (1)
- ► de febr. 13 (1)
- ► de febr. 04 (1)
- ► de febr. 03 (1)
-
►
de gener
(3)
- ► de gen. 24 (1)
- ► de gen. 19 (1)
- ► de gen. 05 (1)
-
►
de desembre
(5)
-
►
2010
(17)
-
►
de desembre
(8)
- ► de des. 26 (1)
- ► de des. 24 (1)
- ► de des. 19 (1)
- ► de des. 16 (1)
- ► de des. 12 (1)
- ► de des. 09 (1)
- ► de des. 04 (1)
- ► de des. 01 (1)
-
►
de novembre
(9)
- ► de nov. 27 (1)
- ► de nov. 24 (1)
- ► de nov. 21 (1)
- ► de nov. 19 (1)
- ► de nov. 18 (1)
- ► de nov. 15 (1)
- ► de nov. 14 (1)
- ► de nov. 11 (1)
- ► de nov. 09 (1)
-
►
de desembre
(8)