...

............................................................................

divendres, 22 de febrer del 2013

ALÍCIA D'ESPANYA

Sèrie: 
HISTÒRIES I HISTÈRIES

1a entrega: 
UNA D'ESPIES: ALÍCIA D'ESPANYA 
(1 spies: The Alícia of Spain)


Un tal Prosper Mérimée, francés de la França, va escriure una narració Carmen en la qual es basa la famosa òpera homònima de Georges Bizet. La Carmen de la tal ficció representava una guapíssima xicota espanyola, gitana ella, amb un geni com un espigó i propícia a enamoraments complicats i volcànics; segurament eixe perfil de dona no feia massa gràcia als soques puritans de l'època franquista, i per això, quasi un segle després de l'esmentada obra, els incombustibles Quintero, León y Quiroga van compondre la cançó Carmen de España, amb la qual qüestionaven el novel·lista gal i mostraven una "cigarrera de Sevilla" més pròxima a l'estampa oficial de la Sección Femenina d'aleshores. Miren el començament de la tornada de tan sonora cançoneta: Carmen de España, Manola./ Carmen de España, valiente./ Carmen con bata de cola/ pero cristiana y decente... I miren l'acabament: Tengo fuego en las pestañas/ cuando miro a lo gaché./ Yo soy la Carmen de España/ y no la de Mérimée/ y no la de Mérimée.

Aquesta Carmen de España, la va encarnar en el seu moment Carmen Sevilla (el seu cognom real és García), que també fou batejada com "Novia de España" quan es va casar amb el músic Augusto Algueró. Sembla clar que aquesta classe d'espanyolades donaven força a les referències artístiques de l'època i provocaven llàgrimes enfebrides d'amor patri, la qual cosa suposem va propiciar que un grapat d'artistes (o aspirants a ser-ho) adoptaren tan sonor gentilici com a reclam (recorde una dona que solia cantar a la festa del seu carrer, i sempre es presentava com "Pepica d'Espanya").
Belén Esteban també fou nomenada
"Princesa de España" en un programa de TV.
A la foto de l'esquerra, amb el seu primer nas;
a la dreta, amb la seua segona cara. 
Les ridiculeses temperamentals que protagonitzen a diari determinades figures de la desprestigiada casta política ens fan recordar moltes vegades l'ambient d'aquella Espanya canyí plena de bruixots encorbatats i marujones histèriques; per això, i amb la idea de donar al relat que a continuació relatarem l'aire tragicòmic que li correspon, hem tingut a mal batejar una de les seues protagonistes n'Alícia Sánchez-Camacho amb un nom de xaranga i pandereta: ALÍCIA D'ESPANYA. 

Possiblement algú pense que, al tal nom de pila, li vindria millor el complement "al País de les Meravelles" (segons en Serafí Castellano caldria dir "Alícia en la Comunidad de las Maravillas"), però nosaltres considerem que això de "d'Espanya" li diu més, a les formes folklòriques, estridents i imperials que empra n'Alícia per a proclamar les seues proclames, i executar els seus sorollosos parells de coces en favor del ranci espanyolisme que defensen els caporals del partit que ella presideix a Catalunya, és a dir, el PP. Alícia d'Espanya és una dona catalana que lluita contra el catalanisme català dels catalans de Catalunya, i defensa les teories sucursalistes amb el mateix ardor que ho fa qualsevol ofrenaglòries de les valències més emblavides.

Doncs bé: segons conten, a l'estiu de l'any 2010, n'Alícia d'Espanya es va reunir en un restaurant de Barcelona amb una tal Victòria Álvarez, la qual era o havia sigut (presumptament, clar) núvia d'un fill de Jordi Pujol. En la presumpta conversa que tingueren les presumptes amigues durant el presumpte dinar, sembla que la sra. Álvarez va contar a n'Alícia la presumpta monomania del seu excompany d'omplir el cotxe de borses i sacs replets de bitllets de 500€, i emportar-se'ls, presumptament, a un banc d'Andorra (disculpen l'abús de l'ús del "presumpte", però tal com està el pati convé anar amb peus de plom). Segons les mateixes fonts, na Victòria va confessar a n'Alícia d'Espanya que ella solia acompanyar el nuvi als referits viatges, però que ignorava si les borses contenien bitllets de 500 o figues poletanes, fins un dia que va obrir el maleter del cotxe i hi va descobrir un autèntic dineral. La dona assegura que va demanar explicacions al presumpte i li va donar a entendre que no viatjaria més amb ell en aquelles condicions, a la qual cosa va correspondre el sr. Pujol Ferrusola amb amenaces i represàlies, les quals V. A. diu que va denunciar a l'Oficina de la Dona Maltractada, però que ni la susdita institució ni els Mossos d'Esquadra li van fer ni puto cas. 



Tot apunta que la cosa hagués quedat en un simple dinar entre amigues (d'eixos que inclou tertúlia privada amb intercanvi de confidències), a no ser per un periòdic de tirada estatal que ha publicat, dos anys i mig després!, una part del contingut d'aquella presumpta conversa i, com que les dues comensals asseguraven no haver dit ni pruna ni tampoc havien venut l'exclusiva a les revistes del cor, sorgiren unes sospites que ràpidament foren confirmades: algú havia amagat un micròfon a la florera de la taula on dinaren i es contaren confidències les protagonistes d'aquesta historieta..., i havien gravat les confessions de Victòria Álvarez!... Uns desconeguts havien espiat Alícia d'Espanya!

Hi ha qui diu que n'Alícia d'Espanya sabia que
hi havia un micro amagat entre les flors, però
ella es fa com un bou quan li insinuen tal possibilitat. 

Rabent i veloç, la dama de les espanyes va acudir a denunciar que havia sigut espiada. Diu el diari que n'Alícia es va contradir i va fer alguna botija a l'hora de prestar declaració, ja que el dia d'autos va tenir lloc 30 mesos enrere i podria ser acusada d'haver encobert o de no haver comunicat a la policia, en temps i forma, la informació que li havia passat l'amiga sobre uns fets presumptament constitutius de delicte (la sra. Sánchez-Camacho considera que no era ella qui havia d'haver denunciat el presumpte billetaire). Na Victòria, al seu torn, també va acudir al jutjat a denunciar coses i, fins i tot, va fer declaracions a una TV on va contar contalles de pel·lícula de Hitchcock (si les tals contalles són verídiques i ningú no va fer res per evitar-les, vol dir que estem més malament del que ens pensem; i si són falses, vol dir que la sra. Álvarez està més malament del que ella mateixa es pensa).


També hi ha qui sospita que Alícia d'Espanya
portava un micro de casa, amagat al bolso entre 
les eines de maquillatge. Ai dolor!

I mira per on, sembla que aquest succés ha destapat una presumpta xarxa d'espionatge de magnitud encara desconeguda; una castanya més que caldrà sumar als milantamil casos delictius que afecten el món del politiqueig i el seu entorn de màfies i corrupteles. La cosa és greu (molt greu, diria jo), però la manera rocambolesca de fer, descobrir i resoldre (o, millor encara, de no resoldre) aquesta classe d'assumptes ens desperta el sarcasme i ens fa recordar les aventures de Mortadelo y Filemón o d'aquell Anacleto, agente secreto tan propis de l'Espanya canyí que abans comentàvem (micròfons amagats a les floreres, viatges a Andorra amb el cotxe carregat de bitllets de 500, núvies agraviades i perseguides...). I, a més, resulta curiós que, dos anys i mig després d'aquell dinar delator, haja destapat la trama un diari que no simpatitza massa amb les idees catalanistes (recordem que el grup polític on pertany Jordi Pujol ara defensa el dret a l'autodeterminació, cosa que no feia 30 mesos enrere)...; i ens temem que el tal periòdic tampoc no és partidari de la branca mariana que actualment mana del PP i del govern espanyol. 


I a la tal branca mariana pertany ALÍCIA D'ESPANYA, una dona de 45 anys que, igual com la seua coreligionària Maria Dolores de Cospedal (Cospedal de la Manxa) és divorciada i mare soltera per fecundació in vitro (açò no tindria cap importància si no fóra perquè el partit que les susdites propugnen va donar més febra que un porc solt quan es va aprovar la llei del divorci, i ara està donant-ne per a salar en histèries sobre conceptes familiars que exclouen mares sense pares, pares sense mares i fecundacions de ciència terrenal). En fi... ho agafarem com una cosa més de les moltes hipocresies estratègiques que han propiciat el moment desastrós que ara estem vivint. Allà cadascú amb la seua consciència, però seria desitjable que, el dia que tot rebente, cadascú pague les culpes en la mesura que li corresponga. Amén. 

 Burrera Comprimida del País Valencià (BUCOPAVA)
2013


Pròxima entrega: FUMATA NEGRA 
Allò que mai no s'ha escrit sobre el Papa que ara es prejubila i sobre els conclaves cardenalicis. 


Vam disposar aquest apartat per a recordar, a poc a poc,

 les burrientrades més significatives i entranyables 

que s'han publicat al Burribloc durant 

els seus 23 anys de vida activa.


I seguim el recorregut amb l'article publicat 

el 7 de juliol de 2016 dedicat a LA GOSSA SORDA,

grup pegolí que s'havia acomiadat dels escenaris amb

un concert multitudinari que va tenir lloc al seu poble.

"LA GOSSA SORDA, per omnia in secula seculorum..."

és el títol de l'article en qüestió. 


LA GOSSA SORDA, per omnia secula seculorum...

Per Salvador Bolufer La nit del 18 al 19 de juny  de 2016, LA GOSSA SORDA va posar el punt i final a la gira de comiat que iniciaren fa m...


En aquest apartat recordarem, a poc a poc, les burrientrades

 més típiques de la causa burricomprimida que s'han publicat 

al Burribloc, tant les audiovisuals com les escrites.


I començarem amb la presentació del vídeo

"EL POTET DE PIXUM" recitat a duo per l'autor,

Salvador Bolufer i pel mestre Tomàs Llopis.

El potet de pixum és un dels poemes clàssics de Bucomsa.  


EL POTET DE PIXUM
BURRERA COMPRIMIDA a BURRERA COMPRIMIDA S.A. - 2/10/20
*Per Salvador Bolufer* Durant les huit temporades que va estar en antena el programa *Bon profit*, de Ràdio Pego, solia començar la meua intervenció recitant uns versos de tall satíric, normalment amb la música del preludi de Bohemios que activava des del control la nostra Carmen Oltra (*Carmenzilla del Pedàs*), amb el també nostre Pep el Tito (*Titus magnanimun*), sempre preparat per a completar la festa amb alguna onomatopeia marca de la casa. "El potet de pixum" és un del centenar de poemes que nasqueren per aquell motiu a principis dels anys 90. La temàtica dels textos era mo...
   

En aquest apartat recordarem, a poc a poc, algunes

de les burrientrades precioses que s'han publicat 

al grup del Burribloc i al Pulcribloc «Passa la vida»

que administra la nostra Maria Josep Escrivà.


Aquesta és una de les preciositats més 

importants del catàleg abans comentat. 

El poema que la Dama del Grau va dedicar

 a la seua mare, reproduït i comentat per la pròpia 

autora al Pulcribloc el 13 d'abril de 2015.


«EL POU, L'ORIGEN»: POEMA DEDICAT A LA MEUA MARE


«EL POU, L'ORIGEN»: POEMA DEDICAT A LA MEUA MARE

Maria Josep Escrivà a PASSA LA VIDA - 13/04/15

Tant ma mare com jo som marçals. Vull dir —a banda, en el meu cas, d'admiracions literàries associades a una altra Marçal— que les dues som nascudes en el mes de març. Ella, la meua mare, em porta, d'avantatge de vida, just vint-i-cinc anys menys una setmana. *Pepita Vidal Chova. Foto de Dolors Pedrós i Company. Gandia, novembre de 2014.* Crec que ens assemblem molt de caràcter, i compartim algunes coincidències inquietants, a la manera d'aquelles germanes bessones que agafen les mateixes malalties o s'entristeixen, cadascuna des de sa casa, pels mateixos motius. Per exemple: la m... més »

CENT D'ESTELLÉS. Memorietes d'una gravació

*Per Salvador Bolufer* L'any 2013 va veure la llum el CD *Estellés en solfa* (MFactory Music), un treball discogràfic que vam portar a cap el compositor Enric Murillo i jo mateix, amb l'ajuda inestimable de Maria Josep Escrivà —Dama del Grau— en l'assessoria lingüística, la selecció de textos i l'elaboració del magnífic llibre-estoig que acompanyaria el disc. Al final d'aquest article inserirem l'enllaç a un audiovisual on podran escoltar com sona aquesta gravació. *Portada del llibre-disc Estellés en solfa. Excel·lent disseny de Pau Àlvarez* Un contratemps a les cordes vocals em ... mostra'n més
  

  


    LES PREVISIONS DELS BRILLANTS
    Textos i versos: Salvador Bolufer Femenia
    Recitació i muntatge àudios: Salvador Bolufer Sendra

             La romança                     Llagrimetes 
               dels temps que corren                          planetàries 
                       
                           2021                                            2022


             La venjança                          El món
                            de Manitú                                    per un forat
                       
                           2023                                          2024



                                                           

..



.

BURRÍCULUM COMPANYIA:

>Burrera Comprimida SA (cliquen)

INTÈRPRETS EN ACTIU:

>Salvador Bolufer, trobador (cliquen)

>Enric Murillo, músic (cliquen)

>Cristina Martí, músic (cliquen)

>Cèsar Monzonís, actor (no disponibl)

ASSESSORIA LINGÜÍSTICA:

>Tomàs Llopis (cliquen)

>Maria Josep Escrivà (cliquen)

ASSESSORIA ESPIRITUAL:

>Pasqual Molina, ponències (cliquen)

>Vicenta Llorca, actes poètiques (no disponibl)

>Maria Tomàs, peripècies escrites (no disponibl)

PERSONATGES DE FICCIÓ:

>D. Furgoneto Pastizal (no disponibl)

>Profeta Makok (no disponible)

MÉS BURRÍCULUMS:

>Ressennyes d’altres grups i personalitats burreracomprimidores que formen part del present i del passat de la causa BUCOMSA (no disponibl)

.
(cliiic)

.

BUCOMSA Grup escènic nascut com a conseqüència d’un espectacle basat en el poemari homònim de Salvador Bolufer publicat l’any 1999. Es calcula que més de 10.000 persones van presenciar en directe aquell espectacle, que va ser reconegut amb el premi Notable de l’any 2001 concedit per la cadena SER. Després d’un temps fent televisió, el grup va tornar als escenaris amb nous vessants artístics enriquits amb les incorporacions de la guitarrista Cristina Martí i del pianista i compositor Enric Murillo.EL CANTAR DE LA BURRERA és l’espectacle que actualment representa la companyia. Un treball en clau d’humor basat en el disc del mateix títol editat l'any 2009 per MFactory Music.