La gent que vivim entre les comarques de la Marina i la Safor tenim requetesabut que, entre Dénia (44.000 hab., aprox.) i Gandia (75.000 hab., aprox.) no hi ha tren. I que n'hi havia. N'hi va haver fins l'any 1974. Era l'últim tram de la línia Carcaixent-Dénia; un ferrocarril de via estreta que va unir la comarca de la Ribera amb la Marina, passant per la Safor, des de l'any 1864. A l'any que ve es compliran, precisament 150 anys d'aquesta efemèride. L'11 de juliol de 1969 el tren Carcaixent-Dénia era clausurat; el tram Gandia-Dénia ho fou definitivament l'11 de febrer de 1974.
Dos ciclistes, fotografiats al terme de Bellreguard, aprofiten la "via verda" que és ara l'antiga via del trenet entre Gandia i Oliva. |
Una anomalia, per a major indignació dels habitadors d'aquestes comarques, que els distints partits en el govern utilitzen per a recriminar-se recíprocament, però només quan no està en les seues mans executar-ne la solució. Quan ho està, s'hi deixen recriminar i ja està. Com en tantíssims altres assumptes on es barregen maliciosament interessos polítics i econòmics, una històrica presa de pèl davant de la qual el poble s'hauria —ens hauríem— de rebel·lar amb contundència. Ho parlàvem fa uns dies, amb aquella indignació barrejada d'impotència que aflora cíclicament en les converses de les persones que se senten burlades. I en aquell moment de distensió, prenent una cervesa amb unes amigues a la plaça de l'Arxiduc Carles de Dénia, els vaig prometre que recuperaria aquest text, a mig camí entre la realitat i la ficció, amb el no-tren Gandia-Dénia com a lamentable protagonista del succeït. Està escrit al voltant de l'any 2008. Però no caduca...; ja m'agradaria que caducara!
»Més dramàtica encara fou l’escena que vaig contemplar fa uns dies, quan, a l’estacioneta dels Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana de Dénia, una pobra família que acabava de baixar del ràpid d’Eivissa demanava a la finestreta: "quatre per a Gandia..., per favor". Ingenus...!
—No hi ha tren a Gandia, senyors —els respon amb resignació i amabilitat el dispensador de bitllets–, però poden creuar Dénia amb les bicicletes, els dos nens, les motxilles i la torre d’ensaïmades, i preguntar a l’estació d’autobusos si els ho deixen carregar tot al portaequipatges, que ara a l’estiu, ja se sap...
La una de la vesprada, trenta graus a l’ombra, els xiquets tenen fam...
–I diga’ns una cosa: on va aquest tren...?
La família s’enretira de la finestreta. Enraona a una distància prudent. El pare torna a buscar l’empleat de l’estació:
Una imatge d'un capvespre d'octubre de 2013, mirant cap al nord, amb el cim del Mondúver a la dreta, i el molló de la Creu a l'esquerra. De quantes fetes i desfetes han sigut testimonis les muntanyes! ADDENDA (1 de novembre) Digueu-li casualitat, coincidència d'inquietuds o desficis comuns, però ahir mateix, la gent de Compromís va llançar una "crida per agafar el tren Gandia-Oliva-Dénia", amb una convocatòria simultània a les dues estacions, de Dénia i de Gandia, per al 9 de novembre a les 11.30. Des de l'enllaç mateix us en podreu descarregar el bitllet (ací tocaria dibuixar la iconeta del somriure virtual). Els pomesagres, que s'estalvien de repetir el discurs conegut d'"això no ha de servir per a res", "jo em moriré i això no ho veuré" i etcètera. Es tracta, bonagent, de fer el màxim de visible —i si és possible de manera lúdica— una reivindicació històrica; de donar suport a les esmenes que Compromís ha presentat a Madrid, reclamant que s'assigne el pressupost inicial necessari per a engegar aquest projecte. I també es tracta —i ací vénen les reciprocitats, companys i companyes polítics— que la societat civil demostrem que aquestes són algunes de les prioritats que volem que es tinguen en compte quan arribe el gloriós dia en què les maneres de fer política al nostre país mamprendran un rumb cap al sentit comú i cap a la decència. Més o menys com el tren que tornem a reivindicar amb fermesa, vaja!
Aquest és el nostre bitllet d'embarcament. Qui l'ensenya és Enric Vengut, el secretari comarcal de Compromís per la Marina Alta. Vinga, va, el dia 9: "passatgers, al tren...!" Gràcies per posar, Quique.
2a ADDENDA (6 de novembre) Ens ha agradat molt aquest article d'opinió Francesc Xavier Tro i Molines (Xavi Tro per als amics i les amigues), portaveu del grup municipal BLOC-Compromís a l’Ajuntament de Benissa. Perquè és claret, assequible, parla de les necessitats quotidianes de la gent, i perquè ens pareix honest. I podria semblar que l'honestedat és una virtut en perill d'extinció en la classe política, però a mi no m'ho sembla. L'honestedat és una obligació inherent a la classe política, a pesar que fa massa temps que trobem motius per creure el contrari. I, la ciutadania, l'hauríem de reclamar. |
Quin poble més abandonat som. Què fem els valencians per a meréixer aquest tracte? M'ha agradat molt la història kafquiana dels que venen d'Eivissa i volen arribar a Gandia en tren i em fa preguntar-me, així com hem de protegir la família?
ResponEliminaPotser hem desaprès a reivindicar allò que ens mereixem. L'opinió predominant és que no serveix de res queixar-se, perquè al final sempre vencen els mateixos arguments. Però això no és veritat. Plantem-nos un dia al mes 100.000 persones a l'entrada de l'AP-7, a veure si l'enrenou serveix per a alguna cosa.
EliminaAixò d'història kafkiana és molt simpàtic. La llàstima és que això fou un succeït real (un poquet adornat, això sí...), i no una ficció literària. L'únic inventat és el final que dóna a entendre que la família opta per anar-se'n a peu a Gandia. Però, vaja, tampoc seria res de l'altre món! Millor que amb la UBESA, que no arriba mai a l'hora a cap lloc!
Gràcies pel comentari, deniera!
Per a mi també juga el Alacanton o Alicanton, i al mateix temps no juguen a favor de les Comarques Centrals. La mà negra la veig a Alacant, i Valencia mirant-se el melic.
ResponEliminaNo sé què dir-te, Anònim: tu creus? Alacant seria el primer que necessitaria una bona comunicació amb les ciutats de costa del nord, i ja veus: el TRAM fins a Dénia, i a Dénia, final de trajecte. Saps allò d' "Alacant és important..., però no tant"? (amb tots els respectes, que conste). Vull dir que no es basta, encara que els mafiosos que s'hi han instal·lat ho vulguen donar a entendre. Interessa més l'AVE, l'explotació de l'AP-7 Trobe que d'ací es pot traure més gran rasquit. La qüestió és que no és anecdòtic, aquest desastre de país desvertebrat (també en comunicacions) que volen que tinguem.
Elimina