...

............................................................................

diumenge, 28 d’abril de 2013

CEIP AMBRA DE PEGO: EDUCAR DES DE LA CREATIVITAT ARTÍSTICA

Per Maria Josep Escrivà


Calla, escolta, fes faena,
espavila i no t’encantes
que demà hi haurà control.
Caldrà fer-lo en tres quarts d’hora
tant si es vol com si no es vol.

Maria Dolors Pellicer


El mes de febrer passat vaig estar compartint vivències poètiques, lectura i conversa amb alumnes de l'IES Gregori Maians d'Oliva. L'experiència va ser summament enriquidora. Al capdavant d'un alumnat estimulat i participatiu sempre hi ha un equip de mestres inquiets, capaços d'estimular i que segurament entenen la docència com un intercanvi d'aprenentatges vitals compartits. Dic vitals, no curriculars, ni acadèmics, ni exclusivament textuals. 

Una de les imatges dibuixades sobre l'arena d'Amadeu Vives.

Amb el seu alumnat hi havia, aquell matí d'Oliva, Gabriel Garcia Frasquet i Roser Sastre Torrens, professors del Departament de Valencià, i Josep Antoni Alberola, músic i pedagog de la música, que hi treballa organitzant activitats de dinamització i motivació a la lectura. Unes hores després d'aquesta trobada, el músic Alberola m'escrivia això:

"Jornades com la de hui ens fan reflexionar, i molt!, sobre el nostre quefer diari amb horaris estrictes, espais restringits, taules ordenades, alumnes distribuïts classe rere classe, programacions, reglaments... Aquest matí m'ha vingut al cap el llibre de Foucault "Vigilar i castigar", cada dia més el nostre sistema educatiu s'assembla al que deia Michel [Foucault]. Per sort, de tant en tant tenim alenades d'esperança, de saber que un altre tipus d'educació és possible, hui ha sigut un dia d'aquests."

Irene Escrivà, mestra i directora del CEIP Ambra de Pego
i Pepa Pons Costa, mestra, ànima activa d'aquesta
i de tantes experiències creatives de l'escola,
demostren amb la seua tasca diària que sí,
que un altre tipus d'educació és possible.

Multitudinària fou l'alenada d'esperança que vaig respirar jo, el passat dijous 25, gràcies a l'alumnat, a les organitzadores i als artistes menuts i grans del Col·legi Públic Ambra de Pego. Ens hi havien citat, al Teatre Municipal, per participar de l'espectacle titulat Paraules, música, mar i... arena. Com s'hi va explicar des de l'organització, l'activitat s'emmarcava dintre dels múltiples projectes culturals que està desenvolupant el CEIP AMBRA: Projecte Europeu Comenius-Regio i Febrer Cultural sobre l’aigua, Pla de Foment de la Lectura, La mar de paraules de l’AMPA, Projecte d’Innovació educativa contra el fracàs escolar a través de la Música.

Es pot fullejar —de manera virtual, clar— el contingut de l'espectacle,
amb dades sobre els artistes convidats, punxant ací.

L'elaboració del quadernet electrònic és de Pepa Pons.

El teatre de Pego es va omplir de gom a gom amb els i les alumnes que hi acudiren des dels centres educatius del poble. Des d'Ambra, mestres i alumnat havien organitzat un gran muntatge audiovisual i literari, que havia de fer de cloenda de les activitats de Foment Lector i de la Setmana del Llibre. A la primera part, amb la recitació col·lectiva de poemes de Maria Dolors Pellicer, que l'artista plàstic Amadeu Vives anava il·lustrant en directe amb els seus dibuixos sobre arena projectats a l'escenari. La capacitat de generar màgia visual per part d'aquest home és incommensurable.
 
Alumnes preparats per a recitar
poemes de Maria Dolors Pellicer extrets dels llibres:
Versos diversos, Versos de tres sabors
i Nombres con sabor a verso.

Cristina Martí (dolçaina), Àlex Velázquez (piano), Amadeu Vives (animació amb arena) i jo mateixa, amb la narració del conte L'Home del Capell de Palla, ens n'encarregàrem de la part final. I tot plegat fou un goig dels que es repeteixen poques vegades. Si en teniu curiositat, ací podeu llegir el conte complet, que hi vam acompanyar en el seu moment amb alguna de les il·lustracions en arena d'Amadeu.
 
Una imatge encantadora
dels
joves rapsodes atents
a les valuoses indicacions de la mestra
Rosa Mari Morera Sendra.

Per concloure l'acte, se'm va demanar que acompanyara l'auditori en la recitació de la primera estrofa de la "Cançó de la rosa de paper", de V. A. Estellés. I les més de 500 animetes que poblaven el teatre de Pego vam dir a l'uníson allò de:

  Ella tenia una rosa,
una rosa de paper,
d'un paper vell de diari,
d'un diari groc del temps. 
 
Un exemplar de les roses de paper, precioses, que l'escola Ambra
ens va regalar, als artistes convidats, fa ara d'escorta
d'una de les prestatgeries amb llibres de ma casa.
Això és l'exemple d'una satisfacció d'aquelles senzilles
i alhora grandioses, que no es paguen amb diners,
per molt humil que siga el material que ha donat vida a la rosa.



Hem completat aquesta petita entrada amb una altra petita segona part, on hem inserit algun poema de Maria Dolors Pellicer, i alguna il·lustració de Xelo Garrigós, per al llibre 100 haikus amb gust de boira (Edelvives Baula). Si us ve de gust llegir-ne més, hi podeu accedir des d'ací.

LA FAULA DE LES PILOTES

BURRERA COMPRIMIDA a BURRERA COMPRIMIDA S.A. - bucomsa - - 19/05/18
*Per Salvador Bolufer* *"La faula de les pilotes"* és un poema que vaig escriure en els temps en què els duros botaven, quan el formigó era sinònim de *riquea* i prosperitat i la moda dels camps de golf havia d’atraure a les nostres geografies tots els rics del planeta. L'any 2017, quan el vaig incloure al llibre de poemes satírics *Versos (per)versos* (Edicions 96) ja podia considerar-se una crònica de fets, però l’any 2007, quan va guanyar la primera edició del Premi Malva, era només una amanida de versets de caire premonitori. *L'any 2007 es preveia que l'esclafit de la bomb... més »

LA PLATJA DE L'ESPERANÇA (la playa de Madrid)

BURRERA COMPRIMIDA a BURRERA COMPRIMIDA S.A. - bucomsa - 12/04/20
*Per Salvador Bolufer* LA PLATJA DE L'ESPERANÇA és el títol del poema guanyador del Premi Malva 2015 de poesia satírica. Forma part d'un conjunt de cosconelles poètiques que vaig escriure amb tota la mordacitat sarcàstica que el moment reclamava. Es tracta d'una paròdia poètica basada en fets reals, però que ens recorda el *Bienvenido, Mister Marshall*, del gran Berlanga. Don Arturo Torró –el trobador en la ficció– i donya Esperanza Aguirre –la musa– són els principals protagonistes d'una història que es va desenvolupar a Gandia durant una visita oficial de la susdita mandatària... més »

..



.

BURRÍCULUM COMPANYIA:

>Burrera Comprimida SA (cliquen)

INTÈRPRETS EN ACTIU:

>Salvador Bolufer, trobador (cliquen)

>Enric Murillo, músic (cliquen)

>Cristina Martí, músic (cliquen)

>Cèsar Monzonís, actor (no disponibl)

ASSESSORIA LINGÜÍSTICA:

>Tomàs Llopis (cliquen)

>Maria Josep Escrivà (cliquen)

ASSESSORIA ESPIRITUAL:

>Pasqual Molina, ponències (cliquen)

>Vicenta Llorca, actes poètiques (no disponibl)

>Maria Tomàs, peripècies escrites (no disponibl)

PERSONATGES DE FICCIÓ:

>D. Furgoneto Pastizal (no disponibl)

>Profeta Makok (no disponible)

MÉS BURRÍCULUMS:

>Ressennyes d’altres grups i personalitats burreracomprimidores que formen part del present i del passat de la causa BUCOMSA (no disponibl)

BURRERA FALLERA

Sobre el vol rebolicat dels gafarrons,
volaran altres espècies clandestines.
Per les tèrboles penombres, els falcons;
i per TERRA, MAR I ANO, les gavines.


AUCA COMPLETA (cliiic)
.
(cliiic)

.

BUCOMSA Grup escènic nascut com a conseqüència d’un espectacle basat en el poemari homònim de Salvador Bolufer publicat l’any 1999. Es calcula que més de 10.000 persones van presenciar en directe aquell espectacle, que va ser reconegut amb el premi Notable de l’any 2001 concedit per la cadena SER. Després d’un temps fent televisió, el grup va tornar als escenaris amb nous vessants artístics enriquits amb les incorporacions de la guitarrista Cristina Martí i del pianista i compositor Enric Murillo.EL CANTAR DE LA BURRERA és l’espectacle que actualment representa la companyia. Un treball en clau d’humor basat en el disc del mateix títol editat l'any 2009 per MFactory Music.
.................................................
.................................................

...

.......................................................................